4. mar. 2014

Spoštovanje narave Paula Taylorja

Paul Taylor, Spoštovanje narave, teorija etike narave
(prirejeno po knjigi Respect for Nature: A Theory of Environmental Ethics, 1986)

Človek je kot gibalo morale dolžan iskati lastna vodila, po katerih bi skušali določiti, kako živeti v ustreznih odnosih s svetom narave. To od nas zahteva, da ne samo prilagajamo moralna pravila lastnih predstav o naravnem redu živih bitij, ampak da dejavno preiskujemo etična vprašanja, povezana z odnosom do narave. Zato je nujno, da v nekaj točkah razčistimo, kaj je to etika narave, kakor smo si jo tukaj zamislili, in kakor jo tu obravnavamo. Na kratko rečeno gre za poskus vzpostavitve razumske podlage za sistem moralnih vodil, po katerih naj bi se človek ravnal pri odnosu do naravnih ekosistemov in njihovih neokrnjenih združb organizmov.
Tako zastavljen celovit cilj zahteva sistematičen pregled širokega nabora vprašanj. Kot bo razvidno iz napisanega, bo po poglobljenem pregledu polnega pomena teorije etike narave jasno, da se ne ukvarjamo z ničemer drugim kot z vprašanji, kako umestiti človekovo civilizacijo v svet narave.
Opredelili smo štiri jasno ločena področja, od katerih je vsako v nadaljevanju predstavljeno v obliki med seboj tesno povezanih vprašanj.

1. Ali je človekovo ravnanje pri odnosu do naravnih ekosistemov sploh lahko predmet moralne obravnave, oziroma, ali je moralna obravnava morda omejena le na področje medčloveških odnosov? Ali že obstajajo etična vodila, po katerih naj bi se ravnali pri našem ravnanju z svetom narave? Ali ima dejstvo, da nekatera naša dejanja dobro ali slabo vplivajo na življenje prostoživečih živali in rastlin, sploh etični pomen? Ali nam taka dejstva sama na sebi dajejo kakšen razlog – vsaj delen – da na ta vprašanja iščemo odgovore in usmerjano oziroma omejujemo svoje dejavnosti? Ali so dolžnosti in obveznosti do sveta narave neodvisne od dolžnosti in obveznosti do človeške družbe?
2. Če je odgovor na katero od prejšnjih vprašanj pritrdilen, se vprašajmo, za kolikšno moralno zavezanost gre, in kako se ta zavezujoča dejanja razlikujejo od moralnih dejanj, ki jih moramo izvajati v odnosu do sočloveka? Kakšna je podlaga za ta zavezujoča dejanja, če so dolžnosti do drugih bitij neodvisne od dolžnosti do soljudi? Kakšna merila primernega obnašanja in kakšna pravila pravilnega ravnanja veljajo na področju etike narave?
3. Kako naj utemeljimo taka merila in pravila? Ali moralne obveze v okviru načel etike narave lahko temeljijo na razumskih temeljih? Ali lahko trdimo, da veljavna načela etike narave vse ljudi zavezujejo na enak način?
4. Končno se moramo vprašati, kako naše dolžnosti in odgovornost do sveta narave (s predpostavko, da jih imamo) uravnotežiti s vrednotami sedanjega humanizma in človekovimi interesi? Ali lahko etične dolžnosti do narave kdaj od nas zahtevajo, da delujemo proti ciljem človeštva? Če ja, kdaj (če sploh) imajo dolžnosti do narave prednost pred izpolnjevanjem človekovih ciljev?

Sistematične in poglobljenje poskuse odgovoriti na ta vprašanja sem poimenoval teorija etike narave. Pogledi, ki jih predstavljam, so eden od teh poskusov. Trdim, da smo poleg dolžnosti do sočloveka neodvisno moralno zavezani k dejanjem ali odpovedi določenim dejanjem, s katerimi dobro oziroma kvarno vplivamo na življenje prostoživečih bitij v svetu narave. Trdim tudi, da je te moralne zaveze treba pretehtati glede na nekatere uveljavljene človeške vrednote. Za izpolnitev dolžnosti, ki izhajajo iz etike narave, je občasno potrebno žrtvovati vsaj del človekovih interesov.