24. mar. 2014

Religiozna vrednost živih bitij in Božja komisija


Religiozna vrednost živih bitij in Božja komisija

H. Rolston, 1992
 
Božje ime dejansko ni navedeno v ameriškem zakonu o ogroženih vrstah (Endangered Species Act of 1973), se pa pojavi v tesni povezavi s tem aktom. Zakon je namreč sam po sebi precej strog. Po razlagi Vrhovnega sodišča je Kongres z njim ogrožene vrste postavil kot najvišjo prioriteto pri kakršnihkoli posegih v naravo. Ker tudi ekonomska vrednost ogroženih rastlin ni omenjena v samem Zakonu, včasih pa je zelo pomembna, je Kongres sprejel leta 1978 dodatek, s katerim je bila ustanovljena posebna komisija za odločanje v primerih nerešljivih nasprotij med ogroženostjo vrst in ekonomijo. Medresorska komisija lahko dovoli razvoj človekovih dejavnosti na račun uničenja ali celo izumrtja posamezne rastlinske ali živalske vrste oziroma populacije. Uradni naziv "Komisija za ogrožene vrste" je prektično istočasno dobila vzdevek "Božja komisija". Vzdevek šaljivo posega na teološko področje, s tem pa brez dvoma razkriva, da zakonodaja pri ogroženih vrstah prikrito obravnava religiozno vrednost ogroženih vrst. Komurkoli je dana pravica uničiti rastlinsko ali živalsko vrsto, si privzema Božje privilegije.

V praksi naravovarstva, bodisi varovanja biotske ali krajinske raznovrstnosti, habitatov, populacij in prehajanja pesticidov po prehranskih verigah, ali vodnega režima pri skrbi za ribe, morda res zgleda, da je Bog popolnoma nepomembna pritiklina. Ko pa pričnemo govoriti o varovanju življenja, je njegova navzočnost brezpogojna. Splošna spodbuda za dejavnost naravovarstva je namreč globoko notranja človekova drža: moralna, filozofska in religiozna. Osnova za praktično naravovarstvo, načrtovanje in ukrepanje ob kršitvah temelji na spoštovanju življenja. Kljub temu, da je izumrtje vrste absolutno nepovratno, so ti ukrepi do neke mere vseeno pragmatični – v ekonomskem, političnem in znanstvenem smislu.



Kakorkoli že gledamo na Boga, je stvarjenje v izvedbenem smislu očitno biološki proces. Vsekakor stvarstvo obstaja, ne glede na to, ali poznamo Stvarnika ali ne; prav tako kot obstajajo zakoni, čeprav zakonodajalec ni viden. Nekateri biologi se izogibajo razmišljanju o stvarjenju, ker se bojijo prisotnosti Boga v njem. Vsekakor pa priznavajo rodovitnost, ne glede na to, ali obstaja Roditelj. Nedvomno obstaja skrivnostno ustvarjanje, ki zahteva, da bodisi naravo pišemo z veliko začetnico, ali priznamo njenega Boga. Današnji biologi niso in naj ne bi bili nagnjeni k nadnaravnim razlagam pojavov v naravi, vsekakor pa jo odkrivajo kot prvovrstno in veličastno. Naravoslovje uči, da se je treba izogibati teleološkim vplivom, hkrati pa se ne more izogniti vprašanju geneze – nekdanjemu izvoru in neprestanemu razvoju življenja. Dogajanje na Zemlji je vznemirljivo po vseh merilih. Biologi morda dvomijo o obstoju Boga, nobeden od njih pa ne dvomi v genezo.


Biologija je veda mnogih dvomov. Dodajmo še kakšnega. Ne verjamem, da si lahko dober naravovarstvenik, ne da bi spoštoval življenje. Meja med spoštovanjem in religioznim odnosom do življenja je pogosto zabrisana. Če je kaj svetega na vsej Zemlji, je to nedvomno očarljiv proces nastajanja našega domačega planeta. In za verne, če je kje, potem je tu plodovit božji Duh. In kakorkoli si že bodo biologi v prihodnosti razlagali skrivnost nastanka življenja, bodo soglasno priznali, da je katastrofa izumiranja vrst, ki jo povzroča sedanji človek nepovratna in neodpustljiva. Kakor zgleda, da je biologijo in teologijo včasih težko združevati, ju je težko ločiti pri njunem spoštovanju življenja. Na začetku nas je skrbelo, če je proces stvarjenja Božje delo ali ne. Soočeni z usihanjem tega procesa, sta se biologija in teologija združili v jasnem zaključku: človekova dejanja, ki nepovratno uničujejo stvarjenje živega, niso po Božji volji.